2011. december 16., péntek

Hanna – Magyar szótár és nyelvtan II.kötet


Haladó szintre akkor léphetett, mikor első nap hazajött a minioviból és azt mondta: Mit csináltáál? Aaad visszaaa!  És egyszer csak azt vettük észre, hogy egész nap be nem áll a szája. Egymás mellé pakolta a szavakat, először azokat, amiket eddig is használt, majd jöttek az új kifejezések. Kedvenc szavai a botrány, a radiátor és a nem.

A szókincse folyamatosan bővül, követhetetlen. Néhány érdekesség:
bibázni – bepatentolni (a retikült)
dúza – medúza
gabi – galamb
gaboly – bagoly
gebelye – gereblye
gogolya- gomolya
hidadó – híradó
kakucs – papucs
keü, keüke – kenguru
minnyá – mindjárt
monyózni - megnyomni
pafi – parizer
papajaj – papagáj
siku – siklóernyő
tepcsi – tepsi

Minden általunk feltett kérdésre a válasza rövid hatásszünet után „Nem!”. És egyre többet kérdez.
Mi ez? Mi az?
Ki van ott?
Mit eszel? – még akkor is, ha nem eszel semmit.
Mit csinálsz?
Megnézhetem?
Kérsz ilyet?
Kiönthetem?

Változatos köszönési formákat használ:
Jó napot! (kézrázáskor), Viszlát! (boltból elköszönve), Szívesen!, Kérek szépen! (ha nagyon akar valamit), Köszönöm!, Kérek még!, Ennyi! (mikor befejezte a vacsorát)

Első szóösszetételek
Szeretem. Apát.
Apa. Haza.
Apa. Cipőjét. Felvesz.
Ittam. Egy kortyot.
Leves. Bele. Pociba.
Mannain. (Mandarin) Megeszem.
Otthagytam. Megkeresem.
Szofi vakózik. (vakarózik) Majd hozzá teszi: Anya is. (Nevet)
Iszok. Koszos vizet. (fürdés közben) 
Mekkora torony, Apa!! (legózáskor)

A ragozás és a többes szám is egyre jobban megy.
Anyáé, Apának, Ildihez, Rudit
Sziasztok!

Mindent kommentál: futok, sétálok, leveszem, összetéptem, leesett, felveszem, felállok, táncolok, kiöntöm, alszok, felkeltem, elbújtam, labdázok, elkapom, azt hiszem, sejtettem. Szerinte nem cicakaka van a nózijában, hanem azt úgy hívják, hogy nyuszi.

Csak most derült ki, hogy kívülről tudja a kedvenc meséit, mondókáit, és az általunk ismert összes karácsonyi éneket. Egy sorral mindig előrébb jár, mint én. Egyik éjjel felkelt és legalább egy órán át csipogott. „Iszok vizet, friss ropogós, anya csinálta, jajdejóó!” Majd számolt: „Kettő, nyolc, kilenc. Szeretem a nyolcat.” Majd másfél perces halandzsázás után megszólal: „Mondtam. Jó dolgokat.”

Ma álltam a konyhában - mivel mostanában Hanna 5 körül ébred, mi mást csináltam volna, kávét főztem-, ő a lábamnál hason fekve piszkálja a papucsom. Kérdezem mit csinálsz? Válasz: Gondolkozok. Egyre többet emlegeti a karácsonyt. Nem bírtuk abbahagyni a nevetést, mikor azt mondta az ajándékra hogy anyádék. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése